Van een avondmens naar ochtendmens: zo doe je dat

Van een avondmens naar ochtendmens: zo doe je dat

De een springt ’s ochtends om zes uur zijn bed uit en de ander leeft midden in de nacht op. Waarom is dit? En vooral, hoe kunnen we dit veranderen? Ik ben mijn hele leven al een overdag mens (dat bestaat ook al) ik ga vroeg naar bed maar kan niet zo super vroeg op staan, negen uur vind ik het prettigst. Nu met een gezin, werk en verantwoordelijkheden leek het me tijd om dit eens onder de loep te nemen. En ik kwam tot best wel interessante ontdekkingen, ik deel ze vandaag met jullie!

Wist je dat?

  • Het genetisch bepaald is of je een ochtend of avond mens bent?
  • Je minimaal zeven uur slaap per nacht nodig hebt?
  • Blauw licht van schermpjes de aanmaak van melatonine onderdrukt?
  • Je zelf je biologische klok kunt veranderen?
  • Zes uur slapen bijna net zo slecht is als helemaal niet slapen?

Om je biologische klok te veranderen heb ik hieronder een tiental tips voor je opgeschreven, deze tips werken voor mij enorm goed en ik merk met de dag meer verschil

  1. Pas je bedtijd aan. Nogal een inkoppertje maar zeker een hele belangrijke, je hebt gemiddeld acht uur slaap per nacht nodig, bereken dus van te voren hoe laat je naar bed moet.
  2. Zet je telefoon uit. Blauw licht dus, waar ik het al eerder over had. Dit geeft een seintje aan je hersenen dat het nog geen bedtijd is. Wil je je telefoon niet uit zetten? De meeste telefoons hebben tegenwoordig een nacht functie, die zorgen ervoor dat het blauwe in je scherm gefilterd wordt waardoor de melatonine alsnog wordt aangemaakt.
  3. Zorg voor een ritueel. Dit is echt mijn lifesaver, in mijn hele leven overigens, niet alleen met slapen! Zorg ervoor dat je elke avond hetzelfde ritueel volgt, je lichaam leert dan dat het tijd is om naar bed te gaan.
  4. Beloon jezelf! Zorg voor jezelf dat het extra leuk is om vroeg op te staan, zoals bijvoorbeeld een uitgebreid ontbijt, of zelfs een meditatie. Sinds ik dat vaker toepas merk ik dat ik het ook daadwerkelijk leuker begin te vinden omdat er meer rust komt!
  5. Vermijd voedsel waar je energie van krijgt. Op de verkeerde tijden uiteraard, ik merk hier echt enorm veel verschil door! Zeker een aanrader om dus even goed onder de loep te nemen.
  6. En last but not least, stop met snoozen! Geen smoesjes, het mag gewoon niet!

Al deze tips hebben mij (en nog steeds) geholpen om meer ritme en structuur te creëren in de ochtend en daardoor in de hele dag. Hebben jullie nog aanvullende tips, laat ze zeker even achter in de comments hieronder!

Bedankt voor het lezen 🙂

Liefs, XX


Volg:
Allaboutsem
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Reacties

  1. november 25, 2019 / 7:46 am

    Het helpt ook nu het zo koud is buiten om een lekker warme kruik mee te nemen, even vasthouden en je bent weg hahaha

    • Allaboutsem
      Auteur
      november 25, 2019 / 1:02 pm

      Een warme kruik is altijd een goed idee! 🙂